Help - FAQ (Veel gestelde vragen)

Algemeen
Inloggen
Uitloggen
Gebruik Eetlijst/prikbord
Kostenbeheer
Kosten verrekenen/betalen
Eetlijst configureren

Algemeen

Q:Hoeveel kost een online Eetlijst?
A:Een Eetlijst bij Eetlijst.nl is geheel gratis.
 
Q:Waarom kan ik mijn loginnaam (nog) niet gebruiken?
A:Zodra je een loginnaam aangevraagd hebt, kun je die in principe meteen gebruiken. Alleen de loginpagina www.eetlijst.nl/loginnaam en de bookmark www.eetlijst.nl/loginnaam?wachtwoord worden in de regel binnen een werkdag geactiveerd. Meer informatie hierover is te vinden op de bestelpagina. Als er iets mis gaat met de aanvraag, wordt dit in de meeste gevallen via het door jou ingevulde e-mail adres gecommuniceerd. Als je loginnaam na een week nog niet geactiveerd is en je geen bericht hebt ontvangen via e-mail, kun je dit het beste melden via info@eetlijst.nl.
 
Q:Hoe gaat mijn Eetlijst er uit zien?
A:Je Eetlijst wordt bij het activeren geconfigureerd zoals is te zien op de testpagina. Je kunt dan de naam van jullie huis en/of de personen aanpassen. Ook kun je dan personen toevoegen en/of verwijderen, het aantal dagen in de lijst aanpassen en nog veel meer.
 
Q:Wat betekenen rode en groene bolletjes?
A:Een rood bolletje betekent dat de betreffende persoon op de betreffende dag wil koken. Een groen bolletje betekent dat de de betreffende persoon op de betreffende dag mee wil eten.
 
Q:Wat betekenen de grijze krijsjes (in cirkeltjes)?
A:Een kruisje geeft aan dat de persoon expliciet aangeeft niet mee te eten of te koken. Dit dient het verschil duidelijk te maken met wanneer iemand nog niet heeft aangegeven mee te eten of te koken.
 
Q:Zijn er bekende fouten (bugs)?
A:Zodra een bug ontdekt wordt, wordt deze zo spoedig mogelijk hersteld. Dit wordt dan gerapporteerd onder de sectie Nieuws op de homepage van www.eetlijst.nl. Heb je zelf een bug of tekortkoming ontdekt, mail die dan s.v.p. zo spoedig mogelijk naar scripterror@eetlijst.nl. Bij voorbaat dank voor je reactie.
 
Q:Wordt Eetlijst.nl nog aangepast?
A:De functionaliteit van Eetlijst.nl wordt regelmatig uitgebreid. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer gebruikers tips en/of opmerkingen aan ons doorgeven. Dit stellen wij dan ook zeer op prijs en hopen dat jullie dat blijven doen op info@eetlijst.nl. Wij hebben echter beperkte middelen waardoor niet elke wens direct uitgevoerd kan worden. Met deze middelen proberen wij zoveel en zogoed mogelijk functionaliteiten aan zoveel mogelijk huizen te bieden.
 
Q:Is Eetlijst.nl ook beschikbaar op de iPhone?
A:Voor iPhone gebruikers is de mobiele/PDA versie van Eetlijst.nl al geschikt voor dagelijks gebruik. In de toekomst willen we aan deze versie ook andere veel gebruikte functies toevoegen, met name voor het invoeren van kosten en het bekijken van saldo's.
Dit betekent wel dat dit voorlopig nog steeds volledig web-based is en dus geen aparte iPhone App. We hebben hiervoor gekozen omdat een Eetlijst toch vooral nut heeft als er verbinding is met de Eetlijst server. Als je andere argumenten ziet waarbij een 'echte' App meer toegevoegde waarde zou hebben, dan houden we ons zeker aanbevolen.
Jullie Eetlijst is rechtstreeks bereikbaar via http://eetlijst.nl/loginnaam-wachtwoord (vul hierin jullie eigen loginnaam en wachtwoord in).
Heb je nadere vragen en/of opmerkingen, bijvoorbeeld over het gebruik van deze versie op de iPhone, dan vernemen we dat heel graag.
 

Inloggen

Q:Hoe kan ik inloggen?
A:Door te surfen naar www.eetlijst.nl/loginnaam. Dan hoef je alleen nog maar je wachtwoord in te vullen en je bent ingelogd.
Je kunt ook surfen naar www.eetlijst.nl en daar rechtsboven inloggen door je loginnaam en wachtwoord in te vullen en op de knop eronder te klikken. Op je eigen computer kun je ook de pagina www.eetlijst.nl/loginnaam?wachtwoord bookmarken, zodat je meteen je Eetlijst ziet zonder in te loggen.
 
Q:Waarom moet ik inloggen?
A:Om je Eetlijst te beveiligen tegen anderen die, waarschijnlijk ongewenst, informatie toevoegen of wijzigen.
 
Q:Kan ik er voor zorgen dat ik niet steeds mijn wachtwoord (en evt. mijn loginnaam) hoef in te vullen?
A:Ja, sommige browsers kunnen je Eetlijst automatisch bookmarken (bij je Favorieten plaatsen). Dan dien je de pagina www.eetlijst.nl/loginnaam?wachtwoord aan je Favorieten toe te voegen (bookmarken). Let er wel op dat dit de veiligheid van je Eetlijst op de hiervoor gebruikte PC vermindert.
 
Q:Ik ben mijn loginnaam/wachtwoord vergeten. Waar kan ik dat weer terugvinden?
A:Je kunt een e-mail sturen naar password@eetlijst.nl, dan worden je logingegevens naar een gerelateerd e-mail adres gestuurd. Dit is het adres waarmee de Eetlijst is aangevraagd, het contact adres of het adres van een van de huisgenoten in de betreffende Eetlijst (ingevuld door op de naam van de betreffende te klikken).
 

Uitloggen

Q:Hoe kan ik uitloggen?
A:Uitloggen kan het beste gebeuren door op de knop 'uitloggen' rechtsboven te klikken. Ook kan dit door de browser af te sluiten. Sowieso wordt je automatisch uitgelogd als je je Eetlijst enkele minuten niet hebt gebruikt.
 

Gebruik Eetlijst/prikbord

Q:Hoe kan ik aangeven dat ik mee wil eten of wil koken?
A:Het snelste is gewoon in de Eetlijst zelf te klikken. Zo kun je bijvoorbeeld met 1 klik op een leeg vakje aangeven dat je mee wil eten. Klikken op een groen bolletje zorgt ervoor dat je kookt en klikken op een rood bolletje zorgt dat je niet mee eet. Als je op een grijs kruisje (niet mee eten) klikt, wordt je keuze weer verwijderd en geef je aan dat je nog geen keuze hebt gemaakt.
Onderaan de pagina staan enkele menu's waar je verschillende gegevens kunt selecteren. Selecteer je naam, de dag(en) waarop je wilt eten/koken en met hoeveel mensen. Druk daarna op de knop ernaast en je ziet de vernieuwde Eetlijst met de door jou aangebrachte wijzigingen in beeld.
 
Q:Hoe kan ik aangeven dat ik niet mee wil eten of niet wil koken?
A:Dezelfde werkwijze als bij het aangeven dat je wel mee wilt eten of wilt koken (inculsief de gewenste dag), alleen selecteer je niet mee eten.
 
Q:Wat betekenen rode en groene bolletjes?
A:Een rood bolletje betekent dat de betreffende persoon op de betreffende dag wil koken. Een groen bolletje betekent dat de de betreffende persoon op de betreffende dag mee wil eten.
 
Q:Wat betekenen de grijze krijsjes (in cirkeltjes)?
A:Een kruisje geeft aan dat de persoon expliciet aangeeft niet mee te eten of te koken. Dit dient het verschil duidelijk te maken met wanneer iemand nog niet heeft aangegeven mee te eten of te koken.
 
Q:Hoe kan ik iets op het prikbord veranderen?
A:Door de tekst op het prikbord aan te passen en daarna op de knop eronder te klikken.
 
Q:Hoe kan ik met meer dan 3 personen eten/koken?
A:Door in het menu onder de Eetlijst met meer personen aan te geven wordt 1 groen bolletje toegevoegd bij de betreffende persoon/dag. Als er dus bijvoorbeeld al 3 groene bolletjes stonden, zullen dat er nu 4 worden. Als er bijvoorbeeld 1 rood bolletje stond, zal dat nu 1 rood en 1 groen bolletje worden (je kookt en iemand eet als jouw gast mee).
 
Q:Ik heb toch mee gegeten, terwijl ik mij niet had ingeschreven. Kan ik dit achteraf nog veranderen zodat ik toch deel in de kosten?
A:Dat kan door in het kostenbeheer eerst de kosten van de betreffende dag in te vullen en op het groene vinkje te klikken. Daarna kun je op het zwarte potloodje bij deze dag klikken. Daarmee kun je alle velden alsnog aanpassen en opslaan door opnieuw op het groene vinkje te klikken. Als je mee hebt gegeten zet je bij je naam een '-1', als je kookte een '1'.
 

Kostenbeheer

Q:Wat houdt Exporteren naar Excel in?
A:Als Excel op je PC is geinstalleerd, zal er een Excel-bestand met jullie kostenoverzicht worden geopend. Dit kun je bijvoorbeeld zelf bewaren als backup of gebruiken om samen te voegen met andere overzichten die je zelf in Excel bijhoudt. LET OP: De bedragen bij dagen vóór 1-1-2002 zijn in guldens! De overige bedragen zijn in Euro's.
 
Q:Wat gebeurt er met het kostenbeheer als er personen worden toegevoegd of hun namen worden veranderd?
A:Als er alleen namen worden veranderd, worden deze namen ook veranderd in het kostenbeheer. De nieuwe naam die boven de kolom staat, hoeft dus niet per se overeen te komen met alle gegevens in de betreffende kolom. Als er personen worden toegevoegd, wordt er gewoon een nieuwe, lege kolom toegevoegd.
 
Q:Ik heb toch mee gegeten, terwijl ik mij niet had ingeschreven. Kan ik dit achteraf nog veranderen zodat ik toch deel in de kosten?
A:Dat kan door in het kostenbeheer eerst de kosten van de betreffende dag in te vullen en op het groene vinkje te klikken. Daarna kun je op het zwarte potloodje bij deze dag klikken. Daarmee kun je alle velden alsnog aanpassen en opslaan door opnieuw op het groene vinkje te klikken. Als je mee hebt gegeten zet je bij je naam een '-1', als je kookte een '1'.
 
Q:Hoe kunnen we het saldo van onze oude Eetlijst invoeren? Hoe stel ik de beginsaldo's in?
A:Dat kan door eerst in het Kostenbeheer onder het kopje 'Overige Kosten' de betreffende persoon te selecteren bij 'Betaald door'. Voer dan eventueel een opmerking in (bijvoorbeeld: 'Beginsaldo'). Voer dan het (begin-) saldo in (een positief danwel negatief bedrag). Selecteer niets bij 'Betaald voor' (Tip: als je iets wilt DEselecteren: houd Ctrl ingedrukt en klik op de geselecteerde naam). Klik dan op de knop bij 'Voeg extra kosten toe'. Zo kun je voor iedere persoon een saldo invoeren.
 
Q:Waarom is de som van de persoonlijke saldo's niet 0 (niet in balans)?
A:Hier zijn enkele mogelijke oorzaken voor:
  • Wanneer een persoon is verwijderd van wie het saldo niet 0 was.
  • Wanneer iemand 'Overige kosten' opvoert, maar niemand selecteert onder 'Betaald voor'.
  • Wanneer de kosten worden ingevuld voor een dag waarop niemand mee eet maar wel iemand kookt (of andersom).
  •  
    Q:Waarom worden de kosten over meer personen verdeeld dan er mee eten?
    A:In een bijzondere situatie is het mogelijk dat een verwijderde persoon nog meedeelt in de kosten. Dit is alleen het geval wanneer de verwijderde persoon zich al had ingeschreven om te eten/koken op dagen in te toekomst en vóór die tijd al verwijderd wordt.
    Voorbeeld: Stel, iedereen eet automatisch mee (instelling in jullie Eetlijst) en er staan 5 dagen in jullie Eetlijst. Als er dan iemand wordt verwijderd, dan zal diegene nog 5 dagen in de kosten delen (tenzij diegene eerst wordt afgemeld voor de toekomstige dagen).
    Wij geven toe dat dit speciale geval wat onduidelijkheid kan veroorzaken, dus hiervoor zullen wij een oplossing zoeken.
     

    Kosten verrekenen/betalen

    Q:Hoeveel moet wie aan wie betalen om alle saldo's te verrekenen?
    A:De insteek van het Kostenbeheer van een Eetlijst is meestal dat iemand wat meer kosten gaat betalen zodra zijn/haar saldo te zeer negatief wordt. Het Kostenbeheer is dan ook een instrument om dit in de gaten te houden en laat verder de volledige verantwoordelijkheid voor de verrekening en betaling aan de gebruikers.
    Door het Kostenbeheer regelmatig in de gaten te houden zullen de verschillende saldo's binnen de perken blijven. Een verrekening is dan eigenlijk alleen in bijzondere gevallen nodig (bijvoorbeeld als iemand uit huis vertrekt en dan verrekent die persoon meestal alleen haar/zijn saldo met 1 betaling).
    Toch is het soms wenselijk om alle saldo's op 0 te krijgen met liefst zo weinig mogelijk betalingen. Eetlijst.nl heeft er voor gekozen om hiervoor geen algoritmes of speciale tabellen te gebruiken, maar we kunnen wel een advies geven op basis van ervaring. Er is namelijk een manier die wij redelijk overzichtelijk vinden en die een beperkt aantal betalingen inhoudt (aantal huisgenoten - 1):
  • Iedereen met een negatief saldo betaalt dat bedrag aan de persoon die het meest positief staat (zodat zij/hij zelf dus op 0 komt).
    Nu heeft precies 1 persoon een negatief saldo gekregen (degene die voorheen het meest positief stond heeft nu namelijk te veel gekregen).
  • Met dat geld kan hij precies degenen betalen die nog een positief saldo hebben (1 betaling per persoon die positief staat).
  •  

    Eetlijst configureren

    Q:Ik ben mijn loginnaam/wachtwoord vergeten. Waar kan ik dat weer terugvinden?
    A:Je kunt een e-mail sturen naar password@eetlijst.nl, dan wordt je wachtwoord naar het door jou ingevulde e-mail adres gestuurd.
     
    Q:Hoe kan ik mijn loginnaam/wachtwoord wijzigen?
    A:Je kunt alleen het wachtwoord laten wijzigen via e-mail. Stuur daarvoor een e-mail naar accountwijziging@eetlijst.nl, o.v.v. je loginnaam, je huidige wachtwoord en het (gewenste) nieuwe wachtwoord. De wijzigingen worden dan zo spoedig mogelijk doorgevoerd. N.B.: een wachtwoord bestaat uit minimaal 4, maximaal 16 karakters (alleen cijfers en letters) en is 'hoofdletter-gevoelig'.
    Het veranderen van de loginnaam is helaas niet mogelijk.
     
    Q:Waarvoor dient het contact-emailadres?
    A:Dit is het adres waarop je belangrijke informatie van Eetlijst.nl ontvangt. Dit kan bijvoorbeeld met je logingegevens te maken hebben, dus zorg dat dit een geldig e-mail adres is waarop je ook daadwerkelijk bereikbaar bent. Als je een nieuw e-mail adres invoert en op de knop klikt, wordt dit naar Eetlijst.nl doorgestuurd en zul je voortaan daarop e-mail ontvangen.
     
    Q:Wat gebeurt er met de saldo's als je iemand verwijdert ?
    A:Als iemand wordt verwijderd via het scherm Instellingen, zal die persoon niet meer te zien zijn in zowel de Eetlijst zelf als in het Kostenbeheer.
    De kosten-gegevens worden echter wel 'onzichbaar' bewaard, zodat deze persoon nog steeds blijft delen in de kosten die hij/zij in het verleden heeft gemaakt. Hierdoor zullen ook de saldo's van alle overgebleven personen in de lijst onveranderd zijn.
    Indien de verwijderde persoon een saldo ongelijk aan 0 had, zal de som van de saldo's in de lijst veranderen (en kan dus ongelijk aan 0 zijn).


    © 2010 - Eetlijst.nl